"Bezmyślnym życiem żyć człowiekowi nie warto" - Sokrates. Jeśli złamiesz zasady zdrowia... stracisz zdrowie

Tabela kaloryczna – spraw by dieta była zdrowa

W tabelach kalorycznych znajdują się informacje dotyczącej zawartości kalorii w określonej ilości danego artykułu spożywczego. Kalorie określają, ile energii dostarczamy organizmowi spożywając dany produkt. Na etykietach większości roduktów spożywczych spotkamy skrót kcal, który oznacza właśnie kilokalorie. Dla człowieka niekorzystna jest zarówno dieta wysokokaloryczna, która prowadzi do nadwagi, jak i niedobór kalorii.

Radzę zapoznać się z nimi, gdyż mało kto daje sobie sprawę ile w codziennej diecie może znajdować się wysokokalorycznych produktów-pułapek. Warto taką wiedzę posiadać i wystrzegać się takiego pożywienia.

Przydatne informacje o kaloriach

Troszeczkę matematyki:

  • 1 kaloria [cal] jest to ilość ciepła potrzebna do ogrzania 1 [g] wody chemicznie czystej o 1 st. Celsjusza przy ciśnieniu 1 atmosfery.
  • 1 kilokaloria [kcal] = 1000 [cal]
  • 1 kilojul [kJ] = 1000 [J]
  • 1 [kcal] = 4,184 [kJ]

Równoważnik energetyczny fizjologiczny – jest to ilość energii jaką organizm człowieka wyzwala z 1 [g] białka, 1 [g] tłuszczu, 1 [g] węglowodanów. Do obliczeń stosuje się równoważnik Atwatera (najbardziej popularny, używany powszechnie do obliczeń), który dotyczy energii netto, czyli energii przyswajalnej, uzyskanej z żywności po uwzględnieniu strawności i przyswajalności. I tak:
dla 1 [g] białka – 4,0 [kcal]
dla 1 [g] tłuszczu – 9,0 [kcal]
dla 1 [g] węglowodanów – 4,0 [kcal]

Dodatkowo do obliczania wartości energetycznych określa się następujące składniki:
dla 1 [g] alkoholu etylowego – 7 [kcal]
dla 1 [g] kwasów organicznych – 3 [kcal]
dla 1 [g] polioli – 2,4 [kcal]

Tabela kaloryczna to idealne rozwiązanie dla osób chcących znać ilość kalorii w produktach spożywczych. Twoja dieta i odchudzanie stanie się jeszcze bardziej skuteczne i zdrowe. Taka świadomość jest bardzo ważna, gdyż dzisiejsza żywność może nam sprawić wiele nieprzyjemnych niespodzianek – duża wartość kaloryczna i niska wartość odżywcza. Takich produktów zdecydowanie powinno się wystrzegać. Tabela kaloryczna zapewne ułatwi zmagania z utrzymaniem prawidłowej sylwetki i wagi.


Zobacz też powiązane artykuły